dinsdag 12 maart 2013

Overgewicht





Vandaag was ik erg benieuwd naar mijn gewicht. In Thailand zie je bij elke 7-Eleven of andere supermarkt wel een weegschaal staan. Voor 1 Bath kun je zien hoeveel je gewicht is. De weegschaal is digitaal en laat tevens een vrolijk melodietje horen, ongeacht of je te zwaar bent of niet.
Ik was op weg om te ontbijten en kwam langs een weegschaal, deed mijn sandalen uit, ging op de weegschaal staan en uitgooide 1 Bath in de gleuf.

Bij mijn vorige vakantie in Thailand was ik ruim vier kilogram afgevallen in vier weken tijd. En in de tussenliggende tijd was ik niet aangekomen toen ik op 1 februari weer naar Thailand vertrok. Dat biedt dus perspectief voor deze vakantie van acht weken dacht ik toen.
De display gaf na wat schommelingen 92 kg aan. Dat betekend dat ik de afgelopen 40 dagen iets meer 5 kg ben afgevallen. Zeg maar elke acht dagen een kilogram en ik heb nu nog zestien dagen te gaan.

Terug in het hotel heb ik op internet gekeken wat mijn BMI (Body Mass Index) is en kreeg het volgende te zien:
Uw BMI is 28,1 (92,0 kg, 1,81 m). Dit betekent dat u overgewicht heeft. U heeft een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Check ook uw middelomtrek. Veel vet rond uw buik vormt een extra risico. Door gezond te eten en meer te bewegen, verlaagt u uw risico.

Schrik ik hiervan? Nee, niet echt. Eind 2011 was mijn BMI nog 35+, dat betekend dat ik toen iets meer dan 115 kg woog en volgens de BMI had ik ernstige vorm van extreme obesitas. Dit had deels te maken met de combinatie-therapie die ik heb ondergaan tijdens mijn behandeling van de Ziekte van Waldenström in het VUmc.
Begin 2012 voelde ik me weer in staat om de fysiotherapie op te pakken en langzaam werd mij gewicht weer minder. In iets minder dan een jaar tijd viel ik 13 kg af. Alleen rondom mijn buik wil het niet echt lukken. Niet dat ik daar heel veel vet heb zitten in vergelijking met de rest van mijn lichaam, het is meer mijn buik zelf. Sinds ik medicatie gebruik voor de zenuwpijn om de prikkels weg te nemen, zijn ook de prikkelingen die de darmen nodig hebben voor een goede stoelgang gedempt. De stoelgang was bij mij inmiddels gereduceerd in één keer in de drie weken. Ik heb alles al geprobeerd qua vijzelrijke voeding en hulpmiddelen zoals lactulose, maar dat hielp allemaal niet. Totdat ik hier in Thailand Dulcolax ontdekte. Een keer per week twee pilletjes en ik ben de volgende dag weer van een opgeblazen gevoel in mijn buik verlost. Ook heb ik tijdens deze vakantie geprobeerd te stoppen met de medicatie tegen zenuwpijn, helaas ben ik de rest van mijn leven afhankelijk van deze medicatie. Na 24 uur worden mijn voeten zo stijf en pijnlijk, dat ik geen meter meer lopen zonder te vallen.

Wil ik een BMI van 25 (veilige zone) bereiken, dan moet ik nog ruim 10 kg afvallen als ik een man ben, als vrouw zou ik iets meer dan 18 kg moeten afvallen bij mijn huidige lengte van 1.81 m.
Doordat ik van geslacht ben veranderd kan ik dus kiezen. Vul ik bij het geslacht wat nodig is voor de berekening, man of vrouw in!
Om de verhoudingen en berekeningen niet helemaal in de war te sturen vul ik 'man' in. Dat klopt heb beste bij mijn bouw van het oorspronkelijk lichaam. Dus heb heb nog tien kilogram te gaan mag ik me gezond en zonder risico door het leven te gaan. De omtrek van mijn buik is overigens iets minder dan 102 cm, trek ik mijn buik helemaal in dan kom ik op 90 cm.

Wat is BMI?
Body Mass Index (BMI) is de verhouding tussen uw gewicht en lengte. Het is een maat om een indruk te krijgen of uw gewicht gezond is.

Wil je ook weten wat je BMI is, check dit dan hier!



Weer een dagje strand, Jomtien Beach



Net als de afgelopen dagen vandaag ook weer het strand opgezocht, het was bloedmooi weer.
Vandaag had ik met Jim afgesproken op het strand bij Jomtien Gay Beach. En nog een andere oude bekende kwam me ook nog bezoeken. Een beetje jaloers zag ik enkele mannen kijken, zoveel aandacht van dat jong spul zouden ze ook wel willen.

Deze keer ben ik weer wat kwijt geraakt, het zit me ook niet mee. In het warme water van de onstuimige zee ben ik mijn elastiek voor mijn haar kwijtgeraakt, best wel lastig zonder elastiek. Ik haat het als mijn haar in het gezicht waait.
Vandaag ook geen Erica, geen Fransen, geen Zweedse schoonheid en de Scandinavische dames lieten het ook afweten. Het rijtje van zeven ligstoelen bleef leeg. Later hoorde ik dat er weer veel mensen vertrokken zijn. Het wordt dus weer stiller op het strand

Het water was vandaag 30+, heerlijk aangenaam warm. Buiten het water in de zon was het 35 graden met een zachte warme wind vanuit het zuiden. De meeste mensen hadden de schaduw van de vele parasols opgezocht.

Het was weer een heerlijke stranddag vandaag, hopelijk blijft het weer zo tot dat ik weer terug ga naar Nederland. En misschien zweet ik nog wat kilootjes eraf, dat zou fijn zijn.
Volgende week krijg ik visite uit Amsterdam, een oude bekende van mij komt dan naar Pattaya. Hij is vaker in Thailand geweest maar nog nooit in Pattaya. Nu kan ik eens voor gids functioneren, ben benieuwd.






---
pmc © 12 maart 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten