zaterdag 16 maart 2013

Brand



Vanochtend rond kwart over vijf werd ik wakker door het geluid van een schelle bel, eerst dacht ik nog dat het mijn telefoon was. Maar nee, het was het brandalarm. Ik stond op en deed de deur van mijn kamer open, het was behoorlijk serieus. De gang stond al vol met rook en de brandlucht was ook duidelijk te ruiken.

Ik kleedde me aan en deed snel de belangrijkste spullen in mijn schoudertas en ging de gang op. Ik kon kiezen voor de nooduitgang of gewoon via het trappenhuis. Ondertussen waren er meerdere hotelgasten al bezig op de deuren te kloppen zodat iedereen gewaarschuwd was. Gelukkig had ik mijn zaklantaarn bij me en liep richting het trappenhuis, deze was al helemaal vol met rook. Ik kon nog teruglopen naar de nooduitgang, maar eigenlijk was ik best nieuwsgierig naar waar het vuur zich precies bevond. Ik wilde nu er toch brand was, ook vlammen zien. De rook kwam van beneden. Op de tweede etage aangekomen was duidelijk dat hier ergens de brandhaard was, maar ik zag nog nergens vlammen. Een medewerker van het hotel stond met een poederblusser in zijn hand, hij zat helemaal onder de poeder, kennelijk was het ergste achter de rug.
Het viel me op dat er geen paniek was onder de hotelgasten, iedereen liep met wat spulletjes naar beneden. In de hotel logé was het druk met mensen in afwachting wat er verder zou gaan gebeuren. Het was grappig om te zien bij dit soort gelegenheid dat je inzicht krijgt in wat voor soort mensen er hier allemaal logeren. Vooral de vele 'tijdelijke' gasten stonden met hun 'geliefde' beneden, in afwachting of ze hun 'werkzaamheden' nog konden afronden of niet.

Ondertussen stond ik buiten in afwachting op de brandweer. Na enige tijd kwam er met veel lawaai vijf brandweerauto's achter elkaar aanrijden. Het zag er niet hoopvol uit toen de eerste brandweermannen op hun slippers uitstapte. De meeste hadden een overall aan en één enkeling was gekleed in een brandweertenue zoals we dat in Nederland ook kennen. Er werden wat slangen uitgerold en men ging naar binnen.
Iedereen had inmiddels het hotel verlaten en stond buiten, het was erg druk op straat. Mede ook omdat rond dit tijdstip alle bars en gogo-clubs rondom het hotel dichtgingen. Na 'n half uur werd het sein brandmeester gegeven en kon iedereen weer terug naar zijn kamer.

Op de tweede etage was de oorzaak van de brand duidelijk zichtbaar. In de verdeelkast/schakelbord bij de balie van de werkster was kortsluiting geweest. De hele schakelbord was gesmolten en het plafond was ook plaatselijk verbrand. Het trappenhuis en de gang zaten helemaal onder het poeder. Hier hebben de werksters vandaag hun handen nog vol aan, om alles weer netjes en schoon te maken, naast de vele kamers waarvan de vloeren ook helemaal onder het bluspoeder zit.

Ik ging terug naar mijn kamer, gelukkig was mijn deur niet ingetrapt. Deze had ik namelijk afgesloten. Je weet maar nooit hoe ze hier te werk gaan. In Nederland is het heel gewoon als er geen reactie komt, om de deur in te trappen als er brand is in een pand. Waarschijnlijk gingen ze er vanuit dat iedereen op tijd z'n kamer had verlaten.
Gelukkig geen brandlucht op mijn kamer, ik pakte mijn schoudertas weer uit en legde mijn spulletjes weer keurig terug op z'n plek. Als afsluiter van het hele gebeuren nam ik een heerlijk douche.
Ik ben blij dat het allemaal goed is afgelopen en dat alles werkte zoals het behoord te werken. Voor hetzelfde geld brandt het hotel helemaal uit en moet je misschien nog wel uit het raam springen voor je leven. Alweer een avontuur en ervaring rijker hier in Pattaya. Never a dull moment.











---
pmc © 16 maart 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten