dinsdag 19 februari 2013

7-ELEVEn





Vandaag wordt mijn lieve vriendin Alice geopereerd, ik hoop dat alles goed gaat. Het is een moeilijke operatie met veel risco's. Ik zal pas heel laat (waarschijnlijk 's nachts Thaise tijd) iets horen hoe het gegaan is. Het zal me wel de hele dag bezig houden, ik denk veel aan haar.

Vanochtend ook een mailtje gestuurd naar het hotel in Hanoi met de vraag of ze me kunnen ophalen bij het vliegveld van Noibai Hanoi 's avonds. Binnen enkele minuten kreeg ik gelukkig een antwoord terug. Ik wordt door hun taxi opgehaald. Op de website van het hotel had ik al iets gelezen over deze service, maar ook over de wantoestanden en oplichterij als je bij iemand in een auto stapt bij het vliegveld. Ik had al eens eerder een mailtje gestuurd waar ik geen reactie op kreeg. Je weet het maar nooit met die Vietnamezen, het is weer een heel ander slag volk dan de mensen hier in Thailand. Maar goed, ik ben blij dat het nu geregeld is.

Voor de afleiding kan ik naar het strand gaan of toch maar alvast wat voorbereidingen treffen voor mijn reis en verblijf in Vietnam. Het vervoer van Pattaya vanaf het hotel naar de luchthaven in Bangkok heb ik vorige week al geregeld. Ik ga met de bus, deze haalt me op bij het hotel en brengt me naar Suvarnabhumi Airport Bangkok. Het scheelt een hoop geld met als je een taxi neemt. Als ik op 1 maart weer terug ga naar Pattaya neem ik wel een taxi van Suvarnabhumi Airport, ik wordt dan opgehaald vanuit Pattaya.

Omdat ik álleen maar een kleine schoudertas meeneem naar Vietnam, mijn grote reistas laat ik achter in het hotel, moet ik nog wat kleine verpakkingen aan toiletartikelen kopen die ik zonder problemen in mijn handbagage mee mag nemen. Daarvoor ging ik eens kijken bij de 7-ELEVEN.

7-Eleven (spreek uit: Seven Eleven) is een internationale winkelketen in gemakswinkels. Het bedrijf heeft winkels in 18 landen, vooral in Japan (meer dan een derde van alle 7-Eleven winkels in de wereld bevinden zich in Japan), de Verenigde Staten, Australië, Republiek China (Taiwan), Volksrepubliek China, Hongkong, Thailand, Zuid-Korea, Mexico, Canada, Singapore, en Scandinavië.
Sinds maart 2007 is het de grootste winkelketen ter wereld: het versloeg McDonald's met meer dan 30.000 winkels wereldwijd. Bovendien werken er wereldwijd ongeveer 35.000 mensen.

De keten vindt z'n oorsprong in Dallas, Texas waar een medewerker van Southland Ice Company melk, eieren en ijs begon te verkopen. Het heette toen Speedee-Mart, maar de naam werd in 1946 veranderd in de huidige naam, die aangaf dat de winkel tussen zeven uur 's morgens en elf uur 's avonds geopend was. Dit was heel bijzonder in die tijd.
De huidige eigenaar van het bedrijf is Seven & I Holdings Company in Japan. In Nederland en België zijn er tot nu toe nog geen filialen geopend.


In Thailand zijn er ongeveer 4.000 winkels, waarvan de helft in Bangkok. Daarmee is Thailand zelfs het land met de meeste 7-Eleven winkels achter de VS en Japan.
De kleine supermarkten zijn vooral ‘gemakswinkels’ waar je 24 uur per dag terecht kan. Het assortiment bestaat o.a uit: ijs, diepvriesmaaltijden, fastfood, gekoelde dranken, zuivelproducten, toiletartikelen, drogisterijartikelen, snoep, koekjes, chips, nootjes, sigaretten en telefoon/sim-kaarten. Je kunt je sim-kaart bij de 7-Eleven ook opwaarderen. Verder vind je bij vrijwel iedere 7-Eleven één of meerdere geldautomaten (ATM) voor de deur. Ik ben vooral blij dat ze heel veel mini uitvoeringen hebben van veel producten (zie foto bovenaan).

Ik liep op Walking Street een 7-Eleven binnen, deze is erg groot in vergelijking met de meeste 7-Elevens die ik ken. Ik was er al een paar keer eerder geweest. Om een beetje een beeld te krijgen van de winkel, maakte ik een foto. Dat mocht blijkbaar niet. Er kwam een medewerker tierend op me af dat ik moest stoppen met fotograferen. Jeetje, kan het ook op een andere toon. Ik liep de winkel weer uit en ging toch maar naar de 7-Eleven op de hoek bij het hotel, deze is weliswaar een stuk kleiner, maar wat ik nodig heb aan toiletartikelen kan ik daar ook kopen.
Daar binnen gekomen kon ik het niet laten om toch maar een paar foto's te maken. Het was zeker pauze, het meisje achter de toonbank was alleen.
O ja, wat nog leuk is om te vermelden is, wanneer het erg druk is in de winkel, zit iemand van het personeel bovenop een trapladder in de hoek van de winkel. Dat schijnt het beste te werken tegen winkeldiefstal.

Ik heb nu alles wat ik mee wil nemen naar Vietnam, alles past precies in mijn schoudertas die ik als handbagage meeneem. Ik heb al een visum, dus ik kan zo via de douane meteen doorlopen naar de taxi. Ik ben vreselijk benieuwd hoe deze reis gaat verlopen. Wordt vervolgd.

Ondertussen wacht ik op een berichtje uit Nederland. Ik hoop dat alles goed gaat.












---
pmc © 19 februari 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten