dinsdag 12 februari 2013

Ochtendrituelen




Als ik 's ochtends wakker wordt, denk ik maar aan een ding; 'koffie en een sigaret'.
Voor de koffie moet ik de deur uit. Ik kleed me snel aan, douchen komt later, en ga op de hoek van het hotel koffie drinken. De meiden aldaar kennen ondertussen mijn gewoontes, eerst een cappuccino en daarna een gewone zwarte koffie.


Zo rond acht uur ben ik meestal de eerste bij de Best Corner, zo heet het restaurant, bar annex hotel op de hoek van mijn hotel. De nachtploeg wordt afgelost door de dagdienst, het is een 24 uurs bedrijf. Soms zitten er tegen die tijd nog wat dronken Engelsen. Vanochtend was het stil, sawadee kha zei ik tegen het meisje achter de bar en ging zitten. Sawadee kha, cappuccino riep het meisje en ik knikte.

Het duurt altijd wel even voordat ik de eerste slok van mijn cappuccino kan nemen, ze maken er altijd iets moois van. Ondertussen kijk ik naar de overkant van de straat, daar is de ingang van een school. Leerlingen van alle leeftijden gaan er naar binnen. Ze hebben bijna allemaal een schooluniform aan. De meisje een witte blouse met een halflange donker blauwe rok tot over de knieën en de wat oudere jongens een licht blauw t-shirt en een half lange of lange donkere broek. Soms hebben ze een ander kleurtje blouse of t-shirt aan. Ook zijn er dagen dat ze in een soort van padvinders outfit naar school komen.
Het valt me op dat kinderen die met een auto of taxi naar school worden gebracht, meestal erg dik zijn voor hun jonge leeftijd. De kinderen die lopend bij de school aankomen zijn een stuk slanker. Het zal wel met geld en welvaart te maken hebben. In Thailand hoeft niemand honger te lijden, er is genoeg eten en het kost bijna niks.
Het is ook grappig om te zien als leerlingen te laat komen. Zo tegen acht uur gaat het hek van de school op slot. Kom je te laat, dan moet je over een meters hoge hek klimmen.
Als iedereen binnen is, verzamelen alle leerlingen zich op een speelplaats van zand. In de brandende zon moeten ze dan nog een hele preek aan horen van het schoolhoofd. Het klinkt meestal niet erg vrolijk. Soms zingt een van de leerlingen een lied, dat is vaak ook niet om aan te horen.



Tijdens het koffie drinken trekt het dagelijks leven van Pattaya aan mij voorbij. Mensen die op weg zijn naar hun werk of mensen die naar huis gaan om te slapen. Het grappigste wat ik vanochtend zag was een scooter met daarop een hele familie en een hond. De hond stond met zijn achterpoten rechtop en zijn voorpoten op het stuur. Je verveelt je hier nooit, er valt genoeg te zien.

Na het koffie drinken ga ik vaak een stukje lopen. Ik ontbijt meestal gespreid en lopend in de buurt van mijn hotel. Het eerst drink ik onderweg vers geperst sinaasappelsap bij een kraampje, daarna loop ik verder en ga bij een bakker een belegd broodje tonijn halen, dat eet ik onderweg op. Op de terugweg koop ik nog een schaaltje vers fruit. Er is altijd keus genoeg.

Vandaag heb ik geen plannen gemaakt, ik blijf een beetje in en rond het hotel hangen. Ik wil me informeren over het vervoer naar het vliegveld in Bangkok voor de 23ste aanstaande als ik naar Vietnam ga. Er zijn genoeg opties en deze ga ik vandaag eens uitzoeken, ook als ik weer terugkom op 1 maart van het vliegveld naar Pattaya.
Naast het hotel zit Boss & Baas Travel van Panu Ravirujiphant. Hij is de eigenaar van het White Inn Hotel waar ik nu verblijf. Eens kijken wat hij in de aanbieding heeft, op zijn uithangbord staat dat hij de goedkoopste is. Vanaf 11:00 uur kan ik bij hem terecht.

Na een rondje gemaakt te hebben langs allerlei taxibedrijfjes toch maar besloten om bij Boss & Baas Travel mijn vervoer op de 23ste februari naar Suvarnabhumi Airport Bangkok en ook weer terug op 1 maart te boeken. Zo, dat is ook geregeld en betaald, met de bus heen en de taxi terug.

Ik zit nu alleen nog te wachten op antwoord van het hotel in Hanoi. Zij hebben vervoer van en naar het vliegveld Noi Bai. Als dat ook zeker is, dan kan ik met goed vertrouwen mijn reis naar Vietnam tegemoet zien. Alleen hoop ik dat het dan beter weer is dan het nu is in Hanoi, het is er gemiddeld 17 graden en regen volgens de voorspellingen.

Morgen weer naar het strand.





---
pmc © 12 februari 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten