woensdag 27 februari 2013

Ha Long Bay

Vandaag was het dan zo ver, Ha Long Bay in de Golf van Tonkin. Ik werd bij het hotel opgehaald in een mini-touringcar voor ongeveer 22 personen. De bus zat nog niet helemaal vol, onderweg nog enkele mensen opgehaald en toen kon de lange busreis beginnen. Het weer was erg grijs en grauw, een zonnetje zat er vandaag niet in. Als het maar droog blijft.

De weg vanaf Hanoi naar Ha Long Bay is lang en erg hobbelig. Het lukte me één keer een foto te maken van de vele rijstvelden langs de weg. Onderweg nog even een plaspauze en een kleine regenbui. Om 12.30 uur kwamen we aan in Ha Long Bay. Het was er erg druk en in de verte zag je de vele boten (Junk Boats) die de mensen rondvaren tussen de rotsblokken die als `Lemon Stones` zoals ze hier zeggen, uit het water steken.

De boottocht begon met een Vietnamese lunch, net als bij mijn vorige toer in Hanoi. De tafels werden volgezet met seafood, groente, gebakken ei, gebakken groente met kip en rijst. Voor mij was er een vegetarische variant op tafel gezet.
Na de lunch konden we op het bovendek plaatsnemen, we waren ondertussen bij de reusachtige rotspartijen die uit het mistige water omhoog staken. Het was een prachtig gezicht. Ook waren de vele `caves` te zien tussen de waterlijn en de rotsen.

Na een uurtje rondgevaren te hebben, gingen we aan boord op een kunstmatig eilandje. Vanaf daar kon je overstappen op een roeiboot, deze ging dan een van de vele caves in. Ik besloot om niet mee te gaan. Ik voelde me niet zeker op mijn benen staan en het op en afstappen op het roeibootje was niks voor mij.
Na 20 minuten kwam de groep weer terug, we gingen weer verder. De volgende halte was een voettocht via allerlei trappen en gangetjes naar boven, daar was wederom een cave te bewonderen. Ook deze keer sloeg ik over. Ik bleef alleen achter op de boot en genoot met volle teugen van het uitzicht.

De tocht zat erop en we gingen terug naar de bus. De lange hobbelige terugreis kon weer beginnen. Onderweg weer op dezelfde plek weer een korte pauze en de reis ging inmiddels in het donker verder.

Om 20.30 uur terug in het hotel, doodop maar wel genoten van een prachtige belevenis.

Ha Long Bay

De Ha Long Bay (Vietnamees: Vịnh Hạ Long) is een baai bij de stad Hạ Long in het noorden van Vietnam in de Golf van Tonkin, nabij de grens met China. De baai heeft een kustlijn van 120 kilometer en het gebied beslaat zo'n 1500 vierkante kilometer. Vịnh Hạ Long betekent in het Vietnamees Baai van de dalende Chinese draak.

In de baai liggen 1969 kalkstenen eilanden, elk met dichte begroeiing op de top. De kalkstenen monolieten rijzen spectaculair op uit de oceaan. Verschillende van de eilanden zijn hol, met enorme grotten. Hang Đầu Gổ (Houten Stokken Grot) is de grootste van deze grotten. Franse toeristen die deze grot aan het eind van de 19de eeuw bezochten, noemden hem Grotte des Merveilles (Grot van de Wonderen). De drie grote kamers bevatten veel grote stalactieten en stalagmieten (en Franse 19de-eeuwse graffiti).

De naam van veel van de eilanden is het resultaat van de plaatselijke interpretatie van hun vreemde vorm. Voorbeelden hiervan zijn Voi (olifant), Ga Choi (vechtende haan) en Mai Nha (dak). 989 van de eilanden hebben een naam.

Bij enkele van de eilanden bevinden zich drijvende dorpen van vissers die in de ondiepe wateren 200 soorten vis en 450 soorten weekdieren vangen. Op sommige eilanden leven dieren, zoals kippen, apen en leguanen.

In 1994 is de Ha Long Baai opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is één van de populairste toeristenbestemmingen van Vietnam.