maandag 11 februari 2013

De rauwe groente keuken



Gisteravond nog contact gehad met Nederland via Skype. Ik was blij te horen dat het na omstandigheden goed gaat. Positiviteit is de sleutel van kracht en doorzettingsvermogen.

Vanochtend werd ik vroeg wakker met de zon. Het was al behoorlijk warm en de lucht was strak blauw. Er zat maar een ding op, en dat was richting strand te gaan.
Eigenlijk was ik iets anders van plan. Ik had iets gelezen over Sanctuary of Truth, het is een soort tempel, maar ook weer niet. Het ligt noordelijk van Pattaya en is een school waar je het vak van het beeldhouwen kunt leren, niet in steen maar teakhout. Ik hou wel van mensen die iets met hun handen creëren. In mijn vorig leven was ik ook handig en bedreven met mijn handen, maar daar is sinds 2010 niks meer van over. Ik ga er wel een andere keer naar toe, het was nu te warm.

Op het strand aangekomen was het net als gisteren nog erg rustig. Gedurende mijn aanwezigheid was er weer controle van de politie. De illegalen verkopers waren weer het haasje. Er was een Chinees uitziende verkoopster die haar handelswaar onder mijn strandbed kwam verstoppen, na een tijdje was het weer rustig en iedereen kwam weer tevoorschijn.

Weer terug in het hotel, eerst even gedoucht, ging ik opzoek naar een restaurant. Vandaag werd het dus een soort van Birmees.




De Birmese keuken is lang niet zo uitgebreid en verfijnd als bijvoorbeeld de Thaise keuken. Noodles (met groente en vlees/vis) is een populair gerecht. De meeste gerechten zijn een mengeling van de Thaise, Indiase en Chinese keuken.

In Pattaya Tai, de straat om de hoek van het hotel is zo'n restaurant waar je voor 35 Bath je buik helemaal vol eten. Het werkt zo als je wil eten, je krijgt een diep bord met noodles. Ze vragen welke saus/soep je wilt hebben, je kunt kiezen uit 4 smaken. Vraag me niet wat er in die grote ketels zitten. Ik vroeg uitdrukkelijk om geen vlees. Engels spreken doen ze niet, het is dus handen en voetenwerk. Nadat ik een aantal imitatie's van allerlei koeien, varkens en kippen had voorgedaan met er tussendoor NEE schuddend met mijn hoofd, was de boodschap duidelijk. Ik kreeg iets wat op visballetjes leek.
Aan een lange tafel kun je gaan zitten. Op de tafels staan allerlei groentes, kruiden, bladeren en takken. Het is allemaal rauw. Boven de tafel hangt het bestek in een mandje en verder nog gekookte eieren en een soort van kroepoek, daar moet je overigens wel extra voor betalen, ook de flesjes water op de tafel. En waar hebben we het dan over, bedragen van 5 tot 10 Bath, dus het kost echt geen drol.

Nu ben ik iemand die van een beetje pittig en spicy eten houd. Mijn oog viel op een doorzichtig plastic bus met gemalen rode pepers. Er ontstond lichte paniek onder het personeel toen ik de deksel van deze bus eraf haalde. Ze kwamen wild gebarend op me af en waarschuwde dat het erg spicy en heet was. Ze maakte een beweging naar hun mond alsof deze in brand stond. Ik moest er wel om lachen, ik gebaarde dat ik de boodschap begreep en deed een beetje op mijn hand en likte het weg, daarna deed ik nog wat over de groentes en ging verder met eten.
Na het eten ging ik nog een stukje wandelen en weer terug naar het hotel. Mijn maag zal zich komende nacht niet vervelen met al die rauwe groentes.








---
pmc © 11 februari 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten