zaterdag 9 februari 2013

Chuxi




Gisteravond vierde de Chinezen Chuxi, oftewel de 'Maan Nieuwjaarsavond'. Daarmee luiden ze het Jaar van de Slang in en begint het Lentefestival. In de steden hangen overal vrolijke lampionnen en reusachtige slangen. De cadeautjes vliegen over de toonbank.
Dat is wat de Chinezen doen met Nieuwjaar: ze reizen terug naar hun geboortedorp en nemen cadeautjes mee voor de familie. Meestal iets eetbaars als fruit of snoep, maar steeds vaker worden ook kostbare cadeaus mee naar huis genomen, zoals breedbeeldtelevisies en mobiele telefoons.


Ook in Pattaya wordt er Chinees Nieuwjaar gevierd, niet dat er veel Chinezen wonen, maar de invloed van het boeddhisme speelt hierbij een grote rol.
Vanochtend werd ik al vroeg gewekt door vuurwerk. Ik was net een beetje in slaap gevallen omdat het vreselijke nieuws van gisteren mij de hele nacht bezig hield. Ik voelde me machteloos omdat ik het liefst bij mijn liefste vriendinnen wilde zijn. De communicatie ging ook al niet zo best, het internet was gisteravond en nacht uitgevallen in het hotel. Ik had zoveel vragen, maar de antwoorden laten voorlopig nog op zich wachten.

Vanochtend liep ik een beetje duf en verdwaas door Pattaya, ik had nergens zin in. Links en rechts zag ik bij veel winkels tafels staan met daarop eten en drinken voor Boeddha. Hij komt deze dagen niks te kort terwijl er genoeg mensen over heel de wereld niks te eten hebben. Ik zag meer offers dan gewoonlijk langs de huizen en op de straten.
Ik ben benieuwd of de hemel vanavond boven Pattaya weer vol vuurwerk zal kleuren.





---
pmc © 9 februari 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten