vrijdag 14 april 2017

De Black Hmong



Toen ik in 2013 voor het eerst in Vietnam was werd ik gelijk verliefd op dit land. Een jaar later maakte ik kennis met het groene noorden en de hoge bergen van Vietnam, Sapa. Vanuit Sapa maak je indrukwekkende wandeltochten langs rijstvelden en kleine dorpen. Je maakt er kennis met de bergstammen van de regio, zoals deze vrouwen van de Black H'mong. Gehuld in hun traditionele klederdracht lopen ze een stukje van de weg met je mee. Dat je achteraf een armbandje of portemonnee van hen moet kopen, neem je er dan maar bij. Naast de Black H'mong zie je ook de Red Dzao, herkenbaar aan de rode kleding/mutsen maar ook scheren ze hun wenkbrauwen en het haar van het voorhoofd kaal.
In vergelijking met de vorige keer toen ik hier was viel het me op dat met name de kinderen erg apathisch rondliepen, zonder een (glim)lach probeerde ze hun spulletjes te verkopen. Hun blik was erg hol en leeg.













---
pmc © 14 april 2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten