maandag 20 juni 2016

Full Moon en ziek



Tijdens volle maan wordt er op het Thaise eiland Koh Pha Ngan elke maand een Full Moon Party gehouden. Het wereldberoemde strandfeest vindt plaats op het strand van Hat Rin en trekt iedere volle maan duizenden bezoekers van over de hele wereld.

De Full Moon Party’s zijn ontstaan in de jaren ’80 van de vorige eeuw, toen een groep toeristen een feestje organiseerden op het halvemaanvormige strand van Hat Rin, omdat volgens hun daar de volle maan het mooiste was om te zien. Vanaf dat moment is het feest uitgegroeid tot een enorm spektakel wat maandelijks 10.000 tot wel 30.000 feestgangers trekt.

Voor mij deze keer geen Full Moon Party, ik voel me al sinds gisteren (eigenlijk begon het zaterdagavond al, veel zweten en rare dromen) niet lekker, de thermometer liet me zien dat ik nog net geen koorts heb maar wel een behoorlijke verhoging (37.9 graden Celsius).
Zondag bijna de hele dag op bed gelegen en om de zes uur 2 X 500 MG Paracetamol genomen, echt helpen deed het niet. Dus vandaag toch maar even contact gezocht met mijn eigen dokter van het VUmc, dit hadden we voor mijn reis al besproken mocht ik ziek worden (met name hoge koorts), wat dan verstandig is. Ik heb mijn dokter de situatie uitgelegd, ook dat mijn lichaam het flink te verduren heeft wat betreft insectenbeten, met name steekvliegen. De beet kan een infectie veroorzaken en aangezien ik op bepaalde plekken, straten en restaurants in Pattaya regelmatig en graag komt, ben ik telkens de klos. Mijn hele lichaam zit onder de bulten. Ik word er helemaal gek van, niet alleen van de jeuk, maar ook van het idee dat je gewoon nergens meer naar toe kunt gaan, met iemand iets afspreken of op bezoek gaan.

Nu hoor ik mensen denken: "Je kunt je toch ook insmeren!", dat heb ik en doe ik nog steeds. Niks helpt kennelijk bij mij. Misschien ben ik in combinatie met de insectenbeten en al die giftige rommel die in die smeersels/spray's zitten ziek geworden.

Mijn dokter heeft me geadviseerd om de meegenomen medicatie (antibiotica) alleen te gebruiken als mijn lichaamstemperatuur boven de 38.5 graden Celsius komt. Hopelijk heb ik de medicijnen niet nodig, heb namelijk nog even op internet gezocht naar de werking en eventuele bijwerkingen. De reacties zijn over het algemeen zeer negatief.
Op de vraag of het te maken heeft met mijn donor (voor mijn stamceltransplantatie had ik er nooit last van, het is ook niet de eerste keer dat ik in Thailand ben), vertelde de dokter dat de donor waarschijnlijk gevoelig is voor insecten. Daar ben ik dan klaar mee. Een groot pluspunt van mijn donor is natuurlijk dat alles weer normaal functioneert, en ook ben ik niet meer allergisch voor stof, huismijt en pollen.
Mijn zelf meegenomen paracetamol (te weinig) waren dus al snel op en ik moest met mijn ziek lichaam 's avonds nog achterop een brommertaxi naar een Pharmacy, gelukkig zijn die net als de seven eleven ook bijna altijd open. Voor 10 stuks moest ik 12 Bath betalen, hopelijk zakt de temperatuur weer snel naar normale waardes. Ik heb geen zin om in een Thais ziekenhuis terecht te komen, niet dat ze zo slecht zijn, maar communiceren in het Engels is niet bepaald weggelegd voor de Thai. Dat is na de insectenbeten het tweede minpuntje (en ergernis) van mijn verblijf hier in Thailand.

Vanaf mijn balkon deze keer geen volle maan te zien, het is te bewolkt. Wat een rot dag.



---
pmc © 20 juni 2016

Geen opmerkingen:

Een reactie posten