dinsdag 15 januari 2019

Smog



Sinds een dag of drie, misschien wel langer, ik weet het niet meer zo precies, heeft Pattaya ook last van de smog. In Bangkok (veel groter en drukker qua verkeer) heeft men nu ontzettend veel last van smog, daar worden nu zelfs grote waterkanonnen ingezet en vliegtuigen van de luchtmacht gaan water te spuiten op delen van de hoofdstad om de vervuiling te verminderen. Uiteraard is het dragen van een mondkapje wenselijk, ook hier in Pattaya.

Bij zonsopkomst kun je al zien wat voor een dag het word, het zou eens flink moeten gaan regenen, niet een klein buitje van een half uur, maar gewoon een halve dag stortregenen en het liefs over heel Thailand. Misschien dat we daarna weer eens een blauwe lucht zien.

Met dit soort weertype is het op het strand ook geen vrolijke boel, oneindig grijs is het uitzicht over de zee. Gelukkig is er wel een briesje met verse lucht. Omdat ik nu ook een longpatiënt ben, moet ik het hebben van de wandelingen langs het strand. In Pattaya zelf is het niet te harden met al die luchtvervuilende in file rijdende auto's en touringcars.




Ondanks de smog gaat het lopen weer goed, mijn spierkracht is weer helemaal terug in mijn benen en ook de balans is redelijk. Ik probeer elke dag meer dan 10.000 stappen te lopen (ongeveer iets meer dan 8 km). Vandaag zelfs meer dan 15.000 stappen gelopen (ruim 11 km). Als mijn wandelroute langs Beachroad is, wip ik regelmatig even bij Central Festival naar binnen voor een bezoekje aan het toilet of gewoon even afkoelen en wat rondkijken, iets drinken of een hapje eten. Het lopen in het donker in de avond gaat ook steeds beter, en er valt hier ook genoeg te zien.





---
pmc © 15 januari 2019

Geen opmerkingen:

Een reactie posten