zaterdag 28 januari 2017

Chinese New Year




Vandaag is het Chinees Nieuwjaar (Lentefestival) en volgens de Chinese astrologie staat dit jaar in het teken van de haan.
De viering van Chinese New Year (Chuxi) begon hier in Pattaya gisteren al vroeg in de ochtend met het gebruikelijk knalvuurwerk. De hele dag werden de matjes uitgerold en ontstoken. Ook zag je overal de gebruikelijk altaars voor de huizen/winkels/kantoren/hotels en restaurants op straat met het nodige eten en drinken en soms een tikkeltje te overdadig. Een derdewereldland zou er jaloers op zijn al dat eten en drinken in de brandende zon. Maar ja, Boeddha moet vandaag goed verwent worden zodat iedereen een voorspoedig jaar heeft met veel geluk en goede gezondheid. Tegen de avond waren alle altaren met eten en drinken weer opgeruimd.

Vorig jaar was het jaar van de aap, dit is ook teken van de Chinese dierenriem van mijn geboortejaar 1956. Voor mijn was het afgelopen jaar een goed jaar, ik ben in het jaar van de aap 60 jaar geworden en heb heel wat ellende van de afgelopen jaren wat de gezondheid betreft overwonnen. 2017 begon weliswaar met wat tegenslag (gekneusde tenen en een ontstoken wond op een andere teen van dezelfde voet), maar alles is op het einde van het jaar van de aap toch weer goed gekomen en dat vind ik positief. Ik heb heel wat tegenslagen in mijn leven gehad en uiteindelijk alles weer positief afgesloten.

Het is niet de eerste keer dat ik Chinese New Year meemaak in Zuidoost Azië, in 2013 was ik ook in Pattaya en in 2014 was ik in Phnom Penh, Cambodja.






---
pmc © 28 januari 2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten