zondag 8 januari 2017

Winter




Het uitzicht vanaf mijn appartement is afgelopen week niet echt geweldig, het is eerder deprimerend. Het is winter in Thailand, je kunt het je bijna niet voorstellen in een tropisch land als Thailand. Schijnbaar veranderd het klimaat wereldwijd langzaam tot een subtropisch klimaat met veel regen en overstromingen.
De eerste dag van het jaar lag ik nog heerlijk aan het strand met een heldere strakke blauwe lucht en een warm zonnetje. De dagen erna veranderde de heldere blauwe lucht in permanente bewolking, gisteren was het zelfs mistig en nu is het druilerig, het is zelfs koud. Waar heb je dit soort weertype nog meer? O ja, in Nederland, het land wat ik in de winter ontvlucht omdat het gezien mijn gezondheid en aandoeningen te koud is.

Nu we toch lekker ouderwets aan het klagen zijn, kan ik ook melden dat ik al de hele week verkouden ben, dit staat los van het weer. De grote boosdoener is de airco bij de Big C afgelopen maandag Jeetje, het lijkt wel of je een diepvries binnenstapt, vooral bij de kassa's staan die krengen een partij koude lucht te blazen niet meer normaal. Binnen een paar uur tijd keelpijn, snotteren en non-stop hoesten. Maar dit is nog niet alles. Op nieuwjaarsdag heb ik mijn kleine teen van mijn linker voet hard gestoten aan zo'n strandbedje. Door de polyneuropathie merk ik soms niet dat ik me stoot. Kennelijk heb ik me deze week, ook omdat het koud is, nog diverse keren gestoten. Mijn linkervoet is op diverse plaatsen gekneusd en opgezwollen, daarbij heb ik ook nog een wondje opgelopen op een van mijn tenen. Deze was ook ontstoken. Gelukkig na enkele voetbadjes met een Thais wasmiddel, is het wondje nu dicht (zie foto, stand van zaken vandaag). Hopelijk stoot ik de komende dagen het weer niet open en trek de zwelling weg want mijn voet past nog niet lekker in mijn slipper of sandaal. En ik wil ook weer eens een stukje lopend boodschappen doen i.p.v achterop bij een brommertaxi.
Zo rond de jaarwisseling en de dagen erna kun je beter niet aan het verkeer deelnemen in Thailand. Deze keer 478 doden en 4128 gewonden bij verkeersongevallen in "seven dangerous days" van 29 december t/m 4 januari. De meeste gebeuren doordat er veel drank is genuttigd, dan neemt men het hier niet zo nauw met de verkeersregels en de verantwoordelijkheid. Ook het Thais nieuwjaar (Songkran) in april staat bekend om veel verkeersdoden en gewonden.
Doordat de temperatuur is gezakt (dat merk ik aan mijn voeten), sta ik niet goed op mijn voeten, ook de motoriek is van slag. Dat is de reden dat ik me zelf zo vaak stoot en pijn doe. Wat een ellende.

Maar ja, het kan altijd nog erger, daarom heb ik weinig met Turkije in het algemeen en Turkse nachtclubs.




UPDATE: dinsdag 10 januari 2017

Regen, regen en nog eens regen. O ja, en het is ook koud. De afgelopen dagen valt er veel regen, zowel 's nachts als overdag. De temperatuur is ondertussen gezakt naar 26 graden overdag, dat lijkt warm als je in Nederland zit te verkleumen, maar in een tropisch land als Thailand zijn deze temperaturen koud. En aangezien dat ik erg gevoelig ben voor temperatuurwisselingen, heb ik nu veel last van de polyneuropathie, met name mijn voeten.
In het zuiden van Thailand is het ook al een tijdje flink aan het regenen, de teller staat op 25 doden en twee vermist door de overstromingen. Normaal gesproken vind je dit soort weer terug in het regenseizoen. Nu zou eigenlijk de droogste periode van het jaar moeten zijn met de minste regen en temperaturen rond de 32 graden. Zo zie je maar weer dat een overwintering in een tropisch land geen garantie is voor mooi weer. Hopelijk schijnt morgen weer het zonnetje.




---
pmc © 8 januari 2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten